Friday, December 03, 2010

Petikan: Ayah dan Anak-anak


“Abi, kenapa burung tu mati?” tanya Imad.

“Mana?” saya terpinga-pinga.

“Tu!!!” Naurah dan Imad menunding jari ke arah bumbung sebuah kedai.

Subhanallah.

Saya sendiri hairan bagaimana mereka boleh menangkap pemandangan itu. Ia sangat tinggi dan agak tersembunyi. Seekor burung merpati mati tersangkut di wayar elektrik. Saya bersama Naurah dan Imad sedang berehat di bawah teduhan pokok pada petang yang amat terik di tengah-tengah kota Perth itu. Isteri saya bersama Saiful Islam dan Muiz ke tandas.

“Itulah akibatnya” saya menggaru kepala mereka cerita.

“Kenapa Abi? Burung tu buat apa?” tanya Imad, penuh keghairahan.

“Ibu dan bapa burung itu selalu berpesan. Terbang seperti kami. Atau terbang seperti burung-burung yang lain. Tetapi jangan terbang sesuka hati. Nanti mati” saya bercerita.

“Burung tu terbang macam mana?” tanya Naurah pula.

“Dia terbang bersendirian. Enggan dilihat kawan-kawan terbang bersama ayah dan ibu. Kononnya malu sebab sudah besar. Naurah dan Imad malu tak jalan dengan Abi dan Ummi?” saya menyambung celoteh.

“Tak. Imad suka jalan dengan Abi dan Ummi” kata Imad.

Dia menyambut ulangtahun kelahirannya yang ke-4 hari ini.

“Happy Birthday Imad!” saya mencucuk pinggangnya.

“Happy Birthday Imad!” kata Naurah juga.

Imad tersengih.

“Abi, Imad tak nak hadiah” kata Imad.

“Kenapa?” saya agak terkejut.

“Imad tak suka hadiah. Imad suka jalan” jawabnya.

Saya tersenyum.

Pemergian kami sekeluarga ke Perth kali ini bukan sekadar bercuti. Tetapi meninjau-ninjau beberapa kebarangkalian.

Wallahu A’lam.

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
Nedlands 6009, WA

"Percutian yang bermakna tidak harus terlalu bergantung kepada di mana kita bercuti dan apa yang ada di situ. Utamakan dengan siapa anda bercuti dan apa yang anda lakukan bersama mereka."

*Sumber asal: http://saifulislam.com/?p=8911

0 comments on "Petikan: Ayah dan Anak-anak"

 

Our little princess Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez