Wednesday, September 26, 2012

Sharing is caring


Minggu lepas kakak memujuk papa untuk membeli buku cerita di sekolah. Setelah puas memujuk, papa pon memberikan keizinan untuk membeli buku "Batu belah batu bertangkup" dan buku mewarna Boboiboy untuk adik.

Tapi keizinan itu bersyarat.. iaitu kakak perlu baca, faham, ceritakan semula berdasarkan pemahaman dan nyatakan pengajaran yang boleh diperolehi (moral of the story) cerita itu.

Berikut pengajaran yang boleh diperolehi;
1) Tidak boleh tamak dan mementingkan diri sendiri dalam sesuatu perkara. Mestilah sentiasa sedia untuk berkongsi dengan adik sama ada mainan, jajan, gula-gula dan lain-lain

2) Adik beradik kenalah sentiasa menjaga antara satu sama lain. Kakak yang lebih besar mestilah sentiasa jaga serta perhatikan adik.

3) Membunuh diri bukannya jalan penyelesaian bagi sesuatu masalah tak kira apa pon alasannya. Ini yang paling penting, kerana membunuh diri adalah HARAM disisi Islam. Kepada Allah jua tempat kita bergantung dan mengadu.

*Sabung ayam tu kira mencederakan haiwan dan sekiranya ada taruhan sudah jadi HARAM kerana judi.


0 comments on "Sharing is caring"

 

Our little princess Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez